Prodavac je dužan da isporuči robu koja je saobrazna ugovoru, saglasnočl. 50. Zakona o zaštiti potrošača kao i da odgovara za nesaobraznost isporučene robe.
U skladu sa Zakonom o zaštiti potrošača, Trayal korporacija prihvata obavezu da bez odlaganja, a najkasnije u roku od 8 dana od prijema reklamacije, odgovori kupcu sa obrazloženjem odluke i predlogom rešavanja.
Ukoliko je u pitanju proizvod koji:
- Po sadržini, kvalitetu i svrsi odgovara opisu prodavca
- Po sadržini, kvalitetu i svrsi odgovara opisu koje je dalo treće lice u ime prodavca
- Poseduje potrebna svojstva po zahtevu kupca
- Poseduje svojstva potrebna za korišćenje uređaja iste vrste
Tada je usluga saobrazna ugovorenoj i u tom slučaju zakonska odgovornost Trayala ne postoji.
Dužnost obaveštavanja pre zaključenja ugovora
Član 13.
Trgovac je dužan da pre zaključenja ugovora o prodaji robe ili pružanju usluga, potrošača na jasan i razumljiv način na srpskom jeziku i jeziku i pismu nacionalne manjine u skladu sa zakonom obavesti o:
1) osnovnim obeležjima robe ili usluge;
2) poslovnom imenu, matičnom broju, adresi sedišta i broju telefona;
3) prodajnoj ceni ili načinu na koji će se prodajna cena obračunati ako se zbog prirode robe ili usluge prodajna cena ne može utvrditi unapred, kao i o svim dodatnim poštanskim troškovima i troškovima transporta i isporuke i mogućnosti da se ti troškovi mogu staviti potrošaču na teret;
4) načinu plaćanja, načinu i roku isporuke, načinu izvršenja drugih ugovornih obaveza;
5) postojanju zakonske odgovornosti zbog nesaobraznosti robe ili usluge ugovoru;
6) načinu izjavljivanja reklamacije trgovcu, a naročito o mestu prijema i načinu postupanja trgovca po njima, kao i uslovima koji se odnose na ostvarivanje prava potrošača po osnovu saobraznosti;
7) prilikom ponude i prodaje tehničke robe o dostupnosti rezervnih delova, priključnih aparata i sličnih delova, tehničkog servisa, odnosno održavanja i opravke za vreme i posle prestanka perioda u kojem odgovara za nesaobraznost ugovoru, odnosno posle prestanka proizvodnje i uvoza robe;
8) uslovima za raskidanje ugovora, ako je zaključen na neodređeno vreme ili ako se produžava automatski.
U zavisnosti od okolnosti konkretnog slučaja i vrste robe ili usluge trgovac je dužan da pre zaključenja ugovora potrošača obavesti i o:
1) trajanju ugovora;
2) minimalnom trajanju ugovornih obaveza;
3) funkcionalnosti, uključujući i mere tehničke zaštite digitalnog sadržaja;
4) relevantnoj interoperabilnosti digitalnog sadržaja sa hardverom i softverom o kojima trgovac ima saznanja ili o kojima se razumno može očekivati da ima saznanja;
5) postojanju i uslovima postprodajnih usluga i garancijama.
Trgovac nije dužan da potrošača obavesti o podacima iz st. 1. i 2. ovog člana, ako te pojedinosti očigledno proizlaze iz okolnosti zaključenja ugovora.
U slučaju javne aukcije, trgovac može da umesto obaveštenja o podacima iz stava 1. tačka 2) ovog člana obavesti potrošača o adresi i podacima koji su od značaja za utvrđivanje identiteta aukcionara.
Ako trgovac i potrošač zaključe ugovor, podaci iz st. 1. i 2. ovog člana postaju njegov sastavni deo.
Teret dokazivanja izvršenja obaveze obaveštavanja potrošača o podacima iz st. 1. i 2. ovog člana snosi trgovac.
Ako prilikom zaključenja ugovora trgovac ne postupi u skladu sa obavezom obaveštavanja iz st. 1. i 2. ovog člana, potrošač može zahtevati poništenje ugovora, nezavisno od toga da li je trgovac imao nameru da ga propuštanjem obaveštavanja navede na zaključenje ugovora. Pravo da se zahteva poništaj ugovora prestaje istekom godinu dana od dana zaključenja ugovora.
Odredbe st. 1. i 2. ovog člana se takođe primenjuju na ugovore o snabdevanju vodom, gasom ili električnom energijom kada oni nisu ponuđeni za prodaju u ograničenoj ili unapred određenoj količini, na ugovore o snabdevanju toplotnom energijom i o isporuci digitalnog sadržaja koji se ne isporučuje na trajnom nosaču zapisa.
Otklanjane nesaobraznosti posle isteka zakonskog roka
Posle isteka zakonskog roka saobraznosti robe (2 godine), kupac je sam odgovoran za datu robu.
Ako se nesaobraznost pojavi u roku od šest meseci od dana prelaska rizika na potrošača, otklanjanje nesaobraznosti moguće je opravkom uz izričitu saglasnost potrošača.
Potrošač ne može da raskine ugovor ako je nesaobraznost robe neznatna.
GARANCIJA
Garancija predstavlja izjavu proizvođača kojom se potrošaču garantuju veća prava nego što je to propisano Zakonom.
Polazeći od odredbe člana 52. Zakona o zaštiti potrošača, trgovac je dužan da se prilikom zaključenja ugovora o prodaji robe uzdrži od upotrebe izraza „garancija“, ako po osnovu ugovora o prodaji, potrošač ne stiče više prava nego iz zakonske odgovornosti trgovca za nesaobraznost robe ugovoru i drugih prava u skladu sa ovim zakonom. Trgovac je odgovoran za nesaobraznost robe ugovoru, koja se pojavi u roku od 2 godine od dana prelaska rizika na potrošača. U tom smislu, garancija se moze odnositi isključivo ukoliko potrošač stiče više prava, kada je period odgovornosti trgovca duži od 24 meseca.